Activiteiten

Onze vereniging neemt wat betreft evenementen en wedstrijden een vooraanstaande plaats in de Nederlandse schietsport in. Al jaren vaardigt de vereniging met succes schutters af naar regionale en districtswedstrijden en zelfs Nationale Kampioenschappen. In de afgelopen jaren behaalden Zoetermeerse schutters regelmatig een Nederlands Kampioenschap en werden meerdere schutters Districtskampioen.

Voor de leden wordt een aantal interne wedstrijden door uiteenlopende voorjaars- en najaarscompetities extra georganiseerd zoals de Marathon en de Krietemeijer. De Marathon is een intense uitdaging waarbij schutters in 480 minuten 480 schoten moeten lossen met luchtpistool, luchtgeweer of handvuurwapen, een test van zowel fysieke als mentale uithoudingsvermogen. Daarentegen biedt de Krietemeijer, vernoemd naar een van oud bestuursvoorzitters, een kans voor leden van alle niveaus om in een brede reeks disciplines (luchtpistool, luchtgeweer, klein kaliber karabijn en klein kaliber pistool) hun vaardigheden te toetsen met 10 schoten per discipline.

Voor nieuwe leden wordt er na hun zgn. "Basiscursus Sportschutter" een extra trainingsochtend georganiseerd. Onder deskundige leiding worden de beginselen van het sportschieten nog eens herhaald en maken de aspiranten kennis met de diverse takken van schietsport en de daarbij gebruikte wapens. Naast theorie wordt vooral veel aandacht besteed aan praktische oefeningen. Bij voldoende aanmeldingen vinden deze traininger op zaterdag.

Ieder jaar wordt op 2e Pinksterdag een open dag georganiseerd. Op deze dag mogen inwoners van Zoetermeer kennismaken met deze sport en er worden demonstraties met verschillende wapens gehouden. Vooral het spectaculaire "Zwart Kruit" (schieten met historische wapens) trekt veel aandacht.